Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor inklusive dess bilagor (”Villkoren”) tillämpas när du som kund (”Kunden” eller ”du”) till Sefina Svensk Pantbelåning AB (”Sefina”) antingen deltar vid en av Sefinas auktioner, genomför köp via Sefinas webbshop alternativt lånar pengar av Sefina. Villkoren är uppdelade i tre olika delar som tillämpas vid de ovan beskrivna tillfällena.

För att kunna delta vid Sefinas auktioner, genomföra köp via Sefinas webbplats alternativt låna betalmedel av Sefina måste du som Kund acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren i sin helhet, samt bekräftar att denne tagit del av informationen om Sefinas behandling av personuppgifter enligt Sefinas Integritetspolicy.

Sefina registrerar enskilda köp alternativt på varandra följande köp på Webbplatsen till summan av 5 000 EUR (ca 45.000 SEK) kontant och arkiverar dessa i enlighet med lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism samt övrig gällande lagstiftning. I enlighet med penningstvättslagen kan vi komma att ställa frågor till dig vid transaktioner utförda hos oss. Detta gäller för auktion, lån samt webbshopsköp.  Vid frågor om vår hantering av penningtvättsfrågor, kontakta vår kundtjänst på [email protected] samt läs vår policy här.

1.    Allmänna villkor för auktioner

Dessa villkor gäller enbart för deltagande vid Sefinas Pantbanks Auktioner

Vänligen notera innan du deltar vid en av Sefinas auktioner:

  • Du måste vara minst 18 år för att få delta vid Sefinas auktioner.
  • För att kunna delta vid Sefinas auktioner måste du vara registrerad och inloggad på Sefinas hemsida sefina.se (”Webbplatsen”). Inloggning på Webbplatsen sker med giltigt Bank-ID.
  • På klubbat och vinnande belopp tillkommer alltid 20% i provision. Läs mer om provision under avsnittet ”Avslut och vinnande bud”.
  • Administrationsavgift tillkommer alltid på vinnande bud. Läs mer om administrationsavgift under avsnittet ”Avslut och vinnande bud”.
  • Fraktkostnad tillkommer på vinnande bud. Läs mer om frakt under avsnittet ”Frakt och betalning” nedan.
  • Ditt bud är bindande och vid auktionens slut måste du betala din vara inom 48 timmar. Läs mer om vad som händer om du inte betalar inom tidsramen under avsnittet ”Avslut och vinnande bud”.

Hur lägger jag bud?

Våra pantauktioner och visningar äger rum här på Webbplatsen under AUKTIONER.

Du måste vara minst 18 år samt registrerad och inloggad på Webbplatsen för att delta vid våra auktioner. Registrera dig här.

Det användarnamn du anger vid registreringen på Webbplatsen kommer att vara synligt på hemsidan för andra besökare intill det bud du lagt.

När du lägger ett bud vid en av Sefinas auktioner kan du välja mellan att antingen lägga nästa förvalda bud eller ange ett maxbud och låta budagenten sköta budgivningen åt dig.

En auktion på Webbplatsen pågår normalt sett under sju (7) dagar.

Under pågående auktion kan varor komma att utgå ut Sefinas sortiment. I sådana fall gäller inga av de lagda buden på relevant vara och auktionen avslutas utan vinnande bud.

Vad krävs för att registrera sig?

För att registrera sig så måste man vara över 18 år samt kunna legitimera sig med Bank-ID. Man kan enbart registrera sig som privatperson, ej som bolag.

Borttagning av auktion

Sefina har rätten att ta bort en auktionsvara, oavsett om varan har bud eller inte.

Budagent

Du har möjlighet att använda dig av en budagent under din budgivning på Webbplatsen som bjuder för din räkning upp till det belopp du angett.

Vid användande av budagent lämnar du ett så kallat maxbud, vilket innebär att du aldrig kan bli skyldig att betala mer för den relevanta auktionsvaran än ditt angivna maxbud plus provision. Den relevanta auktionsvaran kan dock bli billigare än ditt angivna maxbud. Om du exempelvis lagt ett maxbud på 2 000 kr och närmaste budgivare under dig lagt 1 500 kr får du varan för 1 600 kr.

Du kan inte höja ditt angivna maxbud innan dess att någon annan lagt ett högre bud än ditt angivna maxbud.

Under auktionen så rekommenderar vi att Kunden uppdaterar sin webbläsare då yttre faktorer som ligger utanför liveauktionens funktion kan påverka utgången av auktionen så att budet inte inkommer i tid. På grund av dessa yttre faktorer kan Sefina inte garantera fullständig kommunikation i alla lägen och ansvarar därför inte för bud som inte registreras på grund av sådana yttre faktorer.

Fasta höjningar under budgivning

Vi använder oss av fasta höjningar under budgivningen. Detta innebär att om du som Kund vill lägga ett högre bud under våra budgivningar, så får du göra detta inom ramen för de fasta höjningar som vi angivit.

Nedan följer en lista på de fasta höjningar vi använder oss av i relation till auktionsvarans pris.

Pris Fast höjning
0-199 SEK 10 SEK
200-499 SEK 25 SEK
500-999 SEK 50 SEK
1000-9999 SEK 100 SEK
10.000-19.000 SEK 500 SEK
20.000 SEK^ 1000 SEK

 

Avslut och vinnande bud

Auktionen för varje vara avslutas vid den tidpunkt som är angiven i auktionslistan, normalt sett mellan klockan 19.00-22.00. Om någon lägger ett bud under de sista fem minuterna så förlängs dock auktionen med 1 minut i taget till dess att budgivningen har avslutats. Vid lika bud vinner först lagda bud.

På klubbat och vinnande belopp tillkommer alltid 20% i provision. För ett vinnande bud på 1 000 kr blir kostnaden således 1 200 kr för Kunden. I provisionen ingår mervärdesskatt (moms). På klubbat och vinnande belopp tillkommer en slagavgift om 50kr.

Det tillkommer även en administrationsavgift på vinnande bud. Administrationsavgiftens storlek är beroende av varans värde och avgiften framgår tydligt på objektsidan på Webbplatsen i samband med budgivningen.

Ditt bud är bindande. Om ditt bud är det högsta vid auktionens slut har du 48 timmar på dig att betala för den utauktionerade varan. Varor som inte är betalda inom 48 timmar övergår per automatik till status ”återropad” och du har därmed förlorat din rätt till att köpa varan för det bud du vunnit budgivningen med. Varan kan därefter auktioneras ut på nytt.

Sefina förbehåller sig rätten att ändra priser på grund av feltryck samt att återkalla köp som är felprissatta.

Avstängning av konto

Sefina förbehåller sig rätten att stänga av ditt auktionskonto om du som vinnande budgivare inte fullföljer köpet efter att ha lagt ett bindande bud. Avstängning av konto bedöms i varje enskilt fall och genomförs på grund av att den registrerade användaren inte har agerat i enlighet med villkoren samt i vissa fall även i övrigt stört övrig legitim budgivning och verksamhet. Om spärren blir hävd men kund ej agerar i enlighet med villkoren kommer kontot bli spärrat på livstid.

AML

Sefina Pantbank följer Anti-Money Laundring-policy (AML) och kan därför komma att ställa frågor till dig vid vunnen auktion. Du får då 7 dagar på dig att återkomma med underlag och information.

Skick och funktion

Alla varor säljs i det skick som framgår av varubeskrivningen på auktionssidan på Webbplatsen. I varubeskrivningen gör vi vårt bästa för att så noggrant som möjligt beskriva eventuella skador eller defekter. Du får gärna ringa eller maila oss om du har ytterligare frågor. Alla varor är funktionella om inget annat anges.

Följerätt

När ett exemplar av ett originalkonstverk säljs vidare efter den första överlåtelsen har upphovsmannen i vissa fall rätt till särskild ersättning, så kallad följerätt.

Sefina betalar ut 5% på belopp över 2 625 kr i 70 år framåt som följerätt till relevant upphovsperson.

Köp som privatperson

I Sefina Pantbanks webbshop, auktionshemsidan www.auktion.sefina.se och i Sefina Pantbanks butiker kan man enbart handla som privatperson.

Betalning och frakt

Vilka betalningsmetoder kan jag använda?

Du kan enkelt betala med kort via Webbplatsen. Kort debiteras i samband med köp.

Hur får jag mina varor?

  • Dina varor skickas till den adress du uppgivit.
  • Kontrollera att din registrerade adress är aktuell, annars kan du bli debiterad för ytterligare frakt.
  • Leverans sker normalt 1-3 arbetsdagar efter Sefina mottagit betalning från Kunden.
  • Skrymmande föremål, eller varor med försäljningspris över 200 000 SEK, skickas ej automatiskt. Läs mer om frakt vid skrymmande varor under avsnittet ”Fraktvillkor vid skrymmande föremål”.
  • Sefina förbehåller sig rätten att kvarhålla betalda varor längre än tre dagar, tills dess att kompletterande kontroller är gjorda gällande betalmedlets giltighet.

Frakt

Dina varor skickas med PostNord eller UPS till ditt närmsta uthämtningsställe i relation till den adress du uppgivit. Du meddelas via e-post när vi skickar din vara och i mejlet hittar du även paketets trackingnummer.

Sefina är inte ersättningsskyldig mot Kunden för dröjsmål av leverans.

Fraktkostnaden ingår i den administrationsavgift som du betalar per köpt objekt. Den totala administrationsavgiften och säljprovisionen framgår tydligt i samband med ditt bud, samt på din sida och i samband med betalningen.

Administrationsavgiftskostnaden varierar beroende av varans värde och omfång.

Varuvärde  Administrationsavgift Transporttjänst                
0 -10 000 SEK 169 SEK Postnord eller UPS
10 000 SEK – 25 000 SEK 299 SEK UPS
25 000 SEK – 200 000 SEK 499 SEK UPS

 

Fraktalternativ för leverans utanför Sverige är ej tillgängligt för närvarande. Vid önskad frakt utanför Sverige får Kunden således hantera frakt själv.


Fraktvillkor vid skrymmande varor

Skrymmande föremål skickas ej, utan hämtas i någon av våra butiker. När du skall hämta din vara kräver vi att du visar upp din legitimation samt beställningsbekräftelse. Som skrymmande räknas större eller otympliga föremål.

Efter en vunnen auktion på den typ av auktionsobjekt som klassas som skrymmande kommer Sefina att kontakta dig och erbjuda följande två alternativ som du får välja fritt mellan:

  • Kunden hämtar själv varan i den utropande butiken; eller
  • Sefina försöker manuellt ombesörja transport enligt överenskommelse, där Kunden står för transportkostnad och försäkring.

Det framgår tydligt på auktionssidan på Webbplatsen om varan inte kan skickas automatiskt av ovan nämnda skäl. Läs mer.

Frakt från olika butiker

Sefina har inte möjlighet att samskicka varor från olika utropande butiker. Kunden betalar frakt per vara, inklusive administrativa avgifter slagavgifter.

Tänk på att ta reda på vilken utropande butik varan befinner sig på.

Ej uthämtade varor

Om du inte hämtar ut de varor du köpt kommer Sefina behålla kostnaden motsvarande frakt och slagavgift. Detta gäller oavsett om varan inte hämtas från Postnords uthämtningsställe eller butik.

Administrationsavgiften som tillkommer vid icke uthämtade varor dras av på den summa som återbetalas till Kunden när varan antingen skickas tillbaka till Sefina av Postnord, eller inte hämtas upp i butik inom angiven tidsfrist.

Sefina har rätt att sälja varor på nytt om Kunden inte hämtat betalt paket.

Sefina förbehåller sig rätten att stänga av Kundens auktionskonto om Kunden inte hämtar ut sin vara inom angiven tidsram. Avstängning av konto bedöms i varje enskilt fall och genomförs på grund av att den registrerade användaren inte har agerat i enlighet med Villkoren samt i vissa fall även i övrigt stört övrig legitim budgivning och verksamhet.

Ångerrätt

Läs mer om ångerrätt här.

Reklamation

Utöver funktions- och äkthetsgarantin har vi inga andra garantier på varor.

Sefina förbehåller sig rätten att i första hand reparera en vara vid reklamation, i vilket fall återbetalning inte blir aktuellt.

Läs mer om reklamation här.

Transportskador

Om du vid mottagande upptäcker att varan du köpt är skadad skall du kontakta oss direkt.

Avgifter vid auktionsredovisning:

Förberedelseavgift: 105kr
Överskottsavisering: 65kr
Auktionsavgift: 25% på klubbat belopp