Du måste vara 18 år och registrerad på vår sida för att buda på våra auktioner. Du kan lägga det förvalda budet eller ett maxbud och låta budagenten sköta budgivningen åt dig.
Vanliga frågor
Hur lägger jag ett bud?
Är ett bud bindande?
Ja, ditt bud är bindande. Om ditt bud är det högsta vid auktionens slut har du 48 timmar på dig att betala. Varor som inte är betalda inom 48 timmar övergår per automatik till status ”återropad”. Om vinnande budgivare inte fullföljer köpet kan dennes auktionskonto stängas. Stängning av konto är inte hänförlig till distansköplagen utan till att budgivare inte följt avtalet och därmed missbrukat sidan och därmed också stört övrig legitim budgivning.
Varför förlängdes auktionen?
Auktionen förlängs om någon lägger ett bud under de sista 5 minuterna. Den förlängs då med 1 minut tills budgivningen avslutats.
Vad händer om jag inte kan eller vill stå för mitt bud?
Ditt bud är bindande. Om ditt bud är det högsta vid auktionens slut har du 48 timmar på dig att betala. Varor som inte är betalda inom 48 timmar övergår per automatik till status ”återropad”. Om vinnande budgivare inte fullföljer köpet kan dennes auktionskonto stängas. Stängning av konto är inte hänförlig till distansköplagen utan till att budgivare inte följt avtalet och därmed missbrukat sidan och därmed också stört övrig legitim budgivning.
Hur betalar jag?
Om du fick det vinnande budet på en auktionsvara kan du betala via hemsidan www.sefina.se med swish eller kort och få varan hemskickad.
Vad händer om jag inte betalar i tid?
Varor som inte är betalda inom 48 timmar övergår per automatik till status ”återropad”. Om vinnande budgivare inte fullföljer köpet kan dennes auktionskonto stängas. Stängning av konto är inte hänförlig till distansköplagen utan till att budgivare inte följt avtalet och därmed missbrukat sidan och därmed också stört övrig legitim budgivning.
Vad innebär provision?
På klubbat belopp tillkommer 20% i provision. För ett vinnande bud på 1000kr blir totalkostnaden då 1200kr + slagavgift på 50kr + fraktavgift.
Har man ångerrätt hos er?
Ja, om du köper via vår hemsida gäller distansköplagen och du kan återlämna den köpta varan inom 14 dagar.
Hur returnerar jag en vara?
Kontakta vår kundtjänst så skickar vi en fraktsedel till dig. Du återfår försäljningsbelopp, provision och administrationsavgift, men returen kostar 250kr.
Hur reklamerar jag en vara?
Om varan du köpt visar sig vara defekt, och det inte framkommit i bilder eller beskrivningen, kontakta oss direkt. Du kan reklamera din vara genom att skicka tillbaka den eller komma in i någon av våra butiker. Om du önskar skicka tillbaka den kommer du få en fraktsedel skickad till dig av vår kundtjänst.
Kan man få en fysisk visning av varan?
Vi erbjuder ingen fysisk visning av varan. Önskar du ytterligare bilder eller kompletterande information kan du fylla i frågeformuläret under varan så återkommer vi till dig.
Kan jag hämta upp varan i butik?
Varorna skickas enbart via post. Undantag är skrymmande föremål, i de fallen kontaktar butiken dig.
Vad kostar frakten?
Fraktkostnaden ingår i den administrationsavgift som du betalar per köpt objekt. Den totala administrationsavgiften och säljprovisionen framgår tydligt i samband med ditt bud, samt på din sida och i samband med betalningen. Administrationsavgiftskostnaden varierar beroende av varans värde och omfång. Läs mer här om kostnaden för frakten.
Hur fungerar en budagent?
Budet du lämnar är ett så kallat maxbud, det kan aldrig kosta mer än ditt maxbud plus provision, men det kan bli billigare. Om du exempelvis lagt ett förhandsbud på 2000kr och närmaste budgivare under dig lagt 1500kr får du varan för 1600kr. Budagenten bjuder för din räkning upp till det belopp du angett.
Vilka belopp kan jag buda?
Du kan buda enligt budtrappan nedan:
0-199: 10 kr
200-499: 25 kr
500-999: 50 kr
1k-9 999: 100 kr
10k-19 000: 500 kr
20k-uppåt : 1 000 kr
Varför kan min vara inte skickas med posten?
Om varan har ett överstigande varuvärde om 200 000 SEK, eller är väldigt skrymmande, kan den inte transporteras i vårt ordinarie flöde. Det framgår tydligt på auktionsobjektet om varan inte kan skickas automatiskt av ovan nämnda skäl. Skymmande föremål innebär att det är ett större, otympligare föremål. Läs mer här.